Spindelharpan Svenska Regler

Syfte

Spindelharpan är en patiens spel där målet är att beställa alla kort i fallande ordning som löper från kung till ess i samma färg. När körningen har slutförts, till exempel, King of Clubs till ACE of clubs (King, Queen, Jack, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, Ace) då alla körsträcka kommer att tas bort från tabellen. När bordet är helt tomt, är spelet vunnet.


Spela spindelharpan gratis gamla versionen - https://www.microsoft.com/sv-se/p/enkel-spindelharpan/9wzdncrdkrdt?activetab=pivot:overviewtab 

Gratisspela spindelharpan nu - https://www.microsoft.com/sv-se/p/spindelharpan/9wzdncrfjcjg?activetab=pivot:overviewtab 

Installation

Spindelharpan spelas med två däck, 104 kort. I början 54 av korten är uppdelade mellan 10 tabeller, de första 4 tabellerna har 6 kort vardera, de andra 6 tabellerna har 5 kort vardera. Det översta kortet i varje stapel är vänd uppåt, resten nedåt. De återstående 50 korten placeras i kampanjen längst upp på skärmen.

Giltiga drag

Kortet kan alltid flyttas till ett kort som är högre i rang. Du kan till exempel flytta en 7 klubbar och lägga den på 8 av klubbar eller 8 av hjärtan, diamanter eller spader. Men även om du kan flytta kort till andra kort i en annan kostym, är målet med spelet att skapa körningar i samma färg, så körningen kommer att tas bort från bordet endast om det är allt i samma färg, en fullständig körning i olika kostymer kommer att göra ingenting för dig. (Även om det kan vara användbart att flytta kort till andra kostymer för att få dem ur vägen.)

 

 

Du kan flytta flera kort tillsammans om de alla är en del av en körning i samma färg. E. G. Om du har 8 klubbar, 7 klubbar, 6 klubbar, kan du klicka på 8 och flytta dem alla tillsammans till 9 av vilken kostym som helst. Men om du har 8 klubbar, 7 av hjärtan, 6 av diamanter, då kan du inte flytta dem alla tillsammans, bara det översta kortet.

Om bordet är tomt får något kort eller delvis körning flyttas till det.

En fullständig körning bör inte vara det enda att ta bort från bordet. Till exempel, i en bild kan det finnas tre kort med framsidan nedåt och sedan ett helt drag från kung till ess i samma färg, och sedan flytten kommer att försvinna och tre kort med framsidan nedåt kommer att förbli.

Lägga till kort från ett lager

När det inte finns några fler drag som kan göras i tabellen kan du klicka på lager i övre vänstra hörnet. Detta kommer att flytta 10 kort från beståndet till borden, ett kort per bord. Försök att inte göra detta tills du är säker på att du inte har några andra steg. Du vill att varje tabell ska ha minst ett kort när du klickar på lager. Om det finns ett tomt bord på bordet måste du först flytta ett eller flera kort till det innan du klickar på lager.

Räkna

Du börjar med 500 poäng. En punkt dras av för varje drag som görs. För varje körning du tar bort från bordet får du 100 extra poäng. Exempel: om du lyckas göra tre fulla körningar i 70 drag, kommer du att ha 500-70+3*100 = 730 poäng.

Svårighet

Spelet kan spelas i tre olika lägen: nybörjare, mellanliggande och avancerade. I nybörjarläge finns det bara en kostym (spader), i mellanläge finns det två (spader och hjärtan) och i avancerat läge finns alla fyra kostymer. Det finns samma antal kort, 104, i alla lägen.

Några mer användbara tips för att vinna:

Tomma kolumner: försök att rensa kolumner så snabbt som möjligt och använda dem som tillfällig lagring för att se under öppna kartor för att kontrollera deras användbarhet. Använd knappen Ångra för att gå tillbaka och prova en annan kolumn.

Hantera kolumner: dela kolumner i 2 kategorier: arbetsstackar och högar av skräp. Försök att placera arbetet staplar noggrant och använda dem för att bygga delar av sekvenserna. Sopstacken används för kort som inte längre behövs.

Ta din tid: den hastighet med vilken du passerar spelet ger inte poäng. Så ta dig tid att hitta rätt drag.