Skitgubbe Svensk Kortspel Regler:

 

Tänk inte för mycket. Skitgubbe är ett enkelt spel om du räknar kort religiöst. Gör det inte. Det är inte poängen. Försök bara att lita på ditt kort "känsla". Min mamma kan nog spela snabbare än du. Kom ihåg: "spela snabbt, eller vi får slå dig"

Använd en standard (52 kort) kortlek, väl blandade. Alla nummer kan spela, även om mer än 6 är absurt och färre än 3 är dum. För mer än 6 spelare lägger Double Deck-varianten krydda. Korten rankas-ess (hög), Kung, Drottning, Jack, 10,..., 3, 2 (låg).

Det finns två delar till spelet, den första delen och den andra delen. Du samlar kort genom trick tar i första delen. Detta kommer att bilda din hand för den andra delen där du kommer att försöka bli av med dina kort.

Strategi tips: antalet kort du får i den första delen är inte lika viktigt som deras ranking. Några låga kort kommer att förlora dig spelet, medan du kan hålla halva däck och vinna (eller, mer korrekt, inte förlora) lätt.

 

Hur Spelar Man Skitgubbe?

Den Första Delen

Varje spelare får tre kort. Hela tiden (under den första delen) måste du behålla en tre korthand genom att dra från däcket (tills det inte finns något mer däck att dra från).

En serie rundor spelas tills minst en person är helt ur kort (och naturligtvis är däcket uttömt). En runda består av varje spelare som gör exakt 1 spel och (eventuellt) eventuella juridiska sloughs (sluffs) han önskar. [Jag ska använda det maskulina pronomen genom dessa regler - jag växlar i allt mitt skrivande, och idag är "manlig" dag].

Den ursprungliga ledaren är geten eller förloraren i föregående spel. Från och med då, den som vinner ett trick leder till nästa trick. I början av en session måste någon frivilligt vara get (jag tycker särskilt om det här, eftersom jag sällan får [ja, det är också ett verb] och jag får aldrig starta spelet annars).

Här är strukturen av en runda:

Ledaren gör en pjäs genom att antingen spela ett kort från handen eller vända över det översta kortet i däcket.

På sin tur gör varje spelare ett enda spel på ett liknande sätt (ett kort från hand eller det övre kortet på däcket) med en viktig begränsning:

Om du har ett kort av samma rang som det högsta kortet spelade thusfar, då måste du spela det kortet (om du har två, då en kommer att göra). Du är skyldig att göra detta spel.

Förutom att spela, en spelare kan sluffa alla matchande kort i högen spelade thusfar. Det vill säga, om du håller ett kort av matchande rang med vad som finns i högen hittills, kan du sluffa i ditt kort. Det finns två undantag från denna regel:

Du kanske inte sluffar ett kort som matchar det översta kortet som spelas hittills om du inte har spelat ännu. Det vill säga, om du har en kung, och ett Ess och någon spelar en kung före dig, kan du inte slakta din kung och spela ditt ess om inte någon annan innan du spelar ett Ess först. Din kung matchar det höga kortet hittills och måste vara din pjäs. Efter din pjäs, kan du sluffa vad du vill.

Du kan inte sluffa på vad som kommer att vara det sista tricket tills det är bestämt att du inte kommer att få det. Denna regel håller människor från att sluffa som galna för att undvika att förlora det sista tricket (du förstår senare, tills dess: ingen SLUFFING på det sista tricket tills någon vinner om det är säkert).

Efter en omgång av detta spel och sluffing madness vinner spelaren som spelade högst rankade kortet (sluffar räknas inte). I fallet med en slips (här är kicker), det finns ett krig (dubbade "Fargin krig"). Ett krig är precis som ett mini-trick mellan alla spelare som spelade högsta rang. Andra spelare får inte spela, men kan sluffa vad de vill. Ledaren för kriget är den spelare som gjorde den första high-card play innan (dvs närmast den ursprungliga ledarens vänster). Ytterligare band måste lösas genom krig tills det finns en vinnare. Kort som spelas tidigare kan vara sluffed (av endera spelaren) och har ingen betydelse för vinnaren av tricket. Det vill säga, även om det ursprungliga kriget handlade om en slips av ess, kan en 7 vinna kriget.

* Paus - del 1.5 *

Vid denna tidpunkt har vissa (eller alla) människor några knep framför dem. Vissa kan också ha kort kvar i handen från den första delen. Dessa kombineras för att bilda din hand för andra halvåret, och du vill bli av med det här.

Trump tillkännages för andra halvåret. Minns du det sista kortet från lagret som någon lämnade framför dem? Tja, den spelaren berättar för alla kortets kostym och lägger till det kortet i handen. Trump är värdefulla saker, varför alla alltid försöker sluffa vid precis rätt tidpunkt för att få det sista kortet.

Om det finns spelare som håller färre än 6 (Sex) kort vid denna tidpunkt, dumpar alla spelare (inklusive de med för få kort) 2-5 i varje kostym och 6 av trump i en hög i mitten. Denna hög (17 kort) blandas och distribueras till dem som saknade 6 kort. Observera att du inte behöver (komma till) delta i distributionen av "dreck" om ditt bidrag sätter dig under 6 kortgränsen. Det innebär att endast spelare som innehar färre än 6 före dumpning ingår i divisionen. Således är en vinnande hand för den andra omgången: en massa 2s, 3s, 4s och 5s (minst 6 totalt) och någon annan som inte har 6. Du får dumpa hela handen (och därför gå ut).

17 delar inte med 2, 3 eller något annat nummer (annat än 1 och 17), Så om mer än 1 person delar upp dreck, kommer en (eller flera) spelare att få något fler kort. Det vill säga om tre spelare delar upp dreck (inte osannolikt i 7-spelarspelet) får man 5 kort, medan de andra får 6 vardera. Vanligtvis spelare volontär för extra kort (kan vara trump, trots allt). I vårt spel får personen som sitter bakom den starkaste handen från Del 1 vanligtvis förstahandsval (eller förnekande). Vi tar det därifrån efter behov.

Den Andra Delen

Alla har nu en hand. Sortera det efter kostym (och efter rang inom kostym). Den enda spelare som kan vara ute av kort är spelaren i pausen exempel som lyckades ge bort alla sina kort.

Syftet med denna del är att bli av med alla dina kort. Det finns ingen vinnare i att det spelar ingen roll när du går ut, det finns istället en enda förlorare (eller get). Till denna förlorare, som är fåraktigt försöker dölja sina återstående kort, säger du, "du luktar som en get" vilket betyder "du luktar som en get". Därefter blandas förpackningen, delas ut (tre till en spelare) och geten leder till nästa spel ("bly, get!")

Denna del av spelet har en mycket enkel regel - slå den eller äta den.

Korten behåller sin ursprungliga beställning (Ace high) förutom att trumps är högre än något annat (2 av trumps är högre än något annat ess).

Två (eller flera) kort av samma färg som berör (har intilliggande rang) kan betraktas som ett enda logiskt kort. Således, om du har 5-6-7 diamanter, det är bara ett logiskt kort (om du väljer att spela det så).

Spelet fortsätter enligt följande:

En spelare leder. Inledningsvis är detta den person som tar det sista tricket i del 1 av spelet. Därefter beror det på leken (Fortsätt läsa).

I ordning (runt till vänster, om du inte bor på södra halvklotet) måste varje spelare antingen:

spela ett högre kort (eller kort, om de rör) än det högsta kortet på bordet, eller

plocka upp det lägsta kortet (eller korten, om de rör) från bordet.

Ett högre kort är antingen en trumf eller ett kort i kostym ledningen. Det vill säga, om diamanter är bly kan du inte spela något för detta trick annat än diamanter eller trump.

Tricket är över när antingen:

Alla kort har plockats upp (bordet är Bart) i vilket fall nästa person som skulle ha spelat (spelaren efter den sista plockaren-övre) får leda till nästa trick. ELLER

Det finns N spelar på bordet där N är antalet spelare som fortfarande spelade i början av tricket (vissa kan ha gått ut under tricket - det är OK, N är fortfarande densamma). Det här kallas för att döda. Korten tas alla bort från spel (de är borta för det här spelet - tillbaka för nästa) och spelaren som gjorde dödande spel får leda till nästa trick.

Så ja. Den som är kvar är Get.

 

Strategi tips: Använd inte upp all din trump för tidigt, om du inte är i 5-spelarspelet, där regeln kan vara "Trump tidigt, trump ofta". Det finns bestämda olika sätt att spelet. Prova dem alla. Om du har en överväldigande hand (10-12 trumpar), är det lätt att göra personen på din vänstra get. Försök använda din makt för att göra personen på din högra get.

 

Lärande tips: den första halvan är mycket svårare att förstå än den andra halvan. Om du vill lära dig spelet är det lättare att godtyckligt hantera varje spelares del av däcket och springa igenom andra halvlek ett par gånger. Kom ihåg att välja trump (se variation 1, nedan).

 

Lore av Skitgubbe

Sent 70-tal:

Etan Savir reser till Grekland där han på en ö möter Peo (P. O.) från Sverige. Peo lockar Etan uppmärksamhet genom att använda vattenmeloner för att öva sin harpun gunnery. Peo och Etan blir väldigt fulla och Peo lär Etan ett svenskt kortspel som Etan tar tillbaka till USA (North Carolina, om du måste veta).

Spelet blomstrar genom 80-talet, men får aldrig mer än en liten hängiven följande (ungefär som kosmisk Wimpout eller Indian Oh Hell). Hur som helst, två av Etans vänner, Adger Williams och jag hamnar på UCLA tillsammans där vi möter en svensk major som aldrig har hört talas om spelet men vet hur (mer eller mindre) att stava det. På något sätt lyckas hon göra "vete Cue-Bah "till" Skitgubbe "vilket bokstavligen betyder" skit-Gammal Man". Ake har sedan påmint mig om stavningen (och jag kommer inte att glömma det). Jag skulle vilja åka till Sverige en dag för att tacka honom, men eftersom Skitgubbe är den enda svenska jag känner, kommer jag inte långt när jag kommer dit.

Sedan 1984

På UCLA har spelet börjat sprida sig och varianter har vuxit upp. Spelet är också känt som " Snarf och Barf [på CalTech]", "the Evil Game" och " Lead Goat!"(det är bly i verbform, inte elementet). Hur som helst fortsätter spelet att glädja och förvåna publiken överallt. Vissa specifika varianter kommer att diskuteras efter att huvudreglerna har avslöjats.

Anser dig lycklig att ha detta spel förklaras för dig. Traditionellt (och det här är kanske den mest tradition som spel) måste en nybörjare försöka dra slutsatsen reglerna genom att titta på-nästan omöjligt, förresten.