Hur man spelar gin rummy

Gin rummy är en två-person kortspel vars mål är att försöka göra alla dina kort bildar stegar eller grupper innan din motståndare gör. Detta spel utgör en variant av " gin " förutom att korten inte placeras på bordet under spelet så att din motståndare kan se dem, men är dolda fram till slutet av spelet. Om du vill spela gin rummy, måste du lära dig att hantera kort, bilda grupper eller trappor, och få poäng.

Del 1 handelskort

Pjäser av till två. Det bästa är att spela gin rummy med bara två spelare. Men utan en tredje spelare som vill delta kan en av dem ha givarens roll, men utan att dela ut kort till sig själv. Då kan du rotera den här positionen runt bordet i varje efterföljande runda.

Om det finns fyra spelare måste två separata spel spelas. Dessutom kan lag bildas och sedan, efter båda separata spel, läggs poäng från båda lagmedlemmarna för att avgöra om de totalt sett översteg summan av sina motståndare.

Använder en kortlek med 52 kort. Om klubba innehåller några jokertecken, måste du flytta dem åt sidan så att du inte använder dem. Observera att i detta spel har Essen ett lågt värde (dvs en punkt), medan jacks, queens och kings har ett högt värde (var och en är värd 10 poäng).

Ritar ett kort för att bestämma vem som handlar. Alla spelare måste rita ett nedåtvänt kort från toppen av däcket. Den som får det minst värdefulla kortet är dealern. Sedan, i de efterföljande rundorna, kommer den som förlorar i föregående omgång att vara återförsäljaren.

Erbjudanden 10 kort till varje spelare. Dealern måste distribuera 10 kort med framsidan nedåt på bordet till varje spelare. Du bör alltid hantera korten medurs runt bordet. Men eftersom det bara finns två spelare, bör det bara alterneras från ena sidan till den andra tills båda har 10 kort.

Starta skräphögen och tillförselhögen. De återstående korten efter handel bör placeras med framsidan nedåt på bordet som bildar en hög. Detta kommer att utgöra leverans högen. Dealern måste ta ett kort från toppen och placera det uppåt bredvid stapeln. Detta uppåtvända kort startar skräphögen.

Del 2 Spela spelet

Organisera dina brev i grupper. Titta på de 10 korten i handen och organisera dem i möjliga grupper, som hänvisar till grupper eller trappor. En grupp utgör en uppsättning av tre eller fyra kort av samma värde (t.ex. 5-5-5), medan en stege utgör en uppsättning av minst tre kort av samma rad värden (t. ex. 4-5-6).

Till exempel är en grupp en 10 diamanter, en 10 svärd och en 10 klubbar.

Ett exempel på en stege är en jack, en drottning och en kung, alla diamanter.

Ess har ett lågt värde, så du kan inte sätta dem på en stege bredvid en kung. Det är möjligt att bilda en stege med ett ess, en 2 och en 3 men inte en med en drottning, en kung och ett ess.

Bestäm om du kommer att ta kortet i skräphögen. Om det inte är du som levererar, kommer du att kunna avgöra om du vill ta kortet som är vänd upp i skräphögen eller om du vill passera eftersom kortet inte är användbart för dig. Om du passerar kan återförsäljaren välja att ta den.

Om båda spelarna väljer att inte ta kortet, måste den som inte har behandlat ta ett kort från toppen av tillförselstacken.

Ta ett nytt brev. Oavsett om du väljer kortet i utkaststacken eller kortet högst upp i utkaststacken, bör du ta det nya kortet och bedöma om det kommer att vara användbart för dig att bilda en gruppering. Se om du redan har ett par kort av samma numeriska värde eller om det här kortet plötsligt ansluter ett par av er för att bilda en stege.

Om du ska ta ett kort från matningshögen, bör din motståndare inte se vad det är (om du inte kommer att sätta det direkt i skräphögen).

Kasta ett brev du inte vill ha. Välj ett kort du har i handen som sannolikt inte fungerar för dig och placera den uppåt i skräphögen. Om ett brev inte verkar matcha enkelt med dina andra kort kan det vara värt att utesluta det. Du kan också kassera kortet du bara tog från tillförselhögen.

Det är inte möjligt att utesluta ett kort som du just har tagit från skräphögen i samma skift. Om du vill kan du utesluta henne på ditt nästa skift, men du måste stanna hos henne i minst ett skift.

Du måste fortfarande ha 10 kort när varje skift slutar.

Turas om att ta och kassera kort. Vänd dig till din motståndare för att ta ett kort och försöka bilda grupperingar med alla kort du har. I varje tur, måste du avgöra om du vill hålla kortet din motståndare har just placerat ansikte upp på skräphögen eller om du vill ta en mystisk kort från toppen av matnings högen.

När du bildar grupperingar bör du inte placera dem på bordet så att din motståndare inte kan se dina framsteg.

Avsluta spelet om det bara finns två kort kvar i tillförselhögen. Om en spelare tar det näst sista kortet från matningsstacken och spelet fortsätter, avbryts rundan. Ingen spelare får poäng och korten måste delas ut igen.

Del 3 Gör knock och få poäng

Knacka om alla dina kort bildar grupperingar. Knocken är hur spelet slutar. Om du når en punkt där alla dina kort är i en gruppering och ingen lämnas lös (dessa är kända som döda kort), du kommer att ha uppnått en gin. När det är din tur, ta ett kort och placera den nedåt på skräphögen för att indikera att du kommer att knacka.

Om du får en gin får du en 25-punkts bonus Förutom alla punkter i motståndarens döda kort.

Om du vill kan du slå bordet fysiskt, även om kassering av ett nedåtvänt kort vanligtvis accepteras som en knock symbol.

Knacka så att din motståndare inte kan få en gin. Om du tror att din motståndare kan få en gin innan du gör, kan du slå på ett tidigt stadium så att du undviker din motståndare att få bonuspoäng. När det är din tur, ta ett kort och kasta en, placera ansiktet ner kortet du inte vill på skräphögen för att avsluta spelet.

Avsluta spelet endast om summan av dina döda kort är högst 10 poäng. Det är möjligt att slå endast om värdet på dina döda kort är lika med 10 poäng eller mindre. Kungar, drottningar och knektar är värda 10 poäng vardera, medan ess är värda 1 och alla andra kort har samma numeriska värde.

Till exempel, om du har en 3-4-5-6 stege, en 9-9-9-9 och ett Ess och en kung, kommer du inte att kunna slå, eftersom summan av dina döda kort kommer att vara lika med 11 poäng.

Visa dina grupperingar till din motståndare. Sätt alla dina kort uppåt på bordet och organisera dem i grupper. Låt din motståndare Se dina grupper och trappor tydligt genom att placera kort som tillhör samma gruppering mycket nära varandra och lämnar lite utrymme mellan grupperingarna själva.

Lägg dina döda kort till spelarens grupperingar som knock har gjort. Nu kommer din motståndare att kunna lägga till sina döda kort till dina kort för att bidra till dina grupperingar. Om du till exempel har en grupp av tre kort på 5 och ett av motståndarens döda kort är en 5, kan du lägga till den gruppen eller lägga till den 5 till en stege på 6-7-8 eller 2-3-4.

Du kan inte lägga till dina döda brev till andra döda bokstäver. Om du har två döda kort nummer 3 och din motståndare har ytterligare 3, kommer de inte att kunna bilda en ny gruppering.

Placera dina kort på bordet endast om ingen gin har uppnåtts. Om du eller din motståndare får en gin och knacka, kan korten inte placeras på bordet. Det innebär att en spelare har potential att sluta med många döda kort och därför med många poäng av dessa kort som kommer att tilldelas den spelare som gör knock.

Subtrahera poäng från dina döda kort från din motståndares. Nu måste båda spelarna ignorera de grupper som har bildats, eftersom de inte kommer att bidra till poängen. Lägg till punkterna i var och en död kort och sedan placera dem att göra en skillnad. Notera varje spelares poäng på ett pappersark.

Till exempel kan din motståndare ha två drottningar kvar efter att ha placerat sina kort på bordet, vilket uppgår till 20 poäng. Om du har två kort nummer 2, Detta lägger upp till 4 poäng. Skillnaden mellan de två är lika med 16 poäng.

Om du har vunnit en gin, kommer det inte vara nödvändigt att subtrahera, eftersom du kommer att tilldelas alla punkter i din motståndares döda kort (plus 25-punkts bonus).

Tilldela en bonus för en undercut till en spelare som inte har gjort en knock. Om du knackar och det visar sig att din motståndare har färre poäng i döda kort än du, är detta känt som en undercut. I det här fallet kommer skillnaden mellan döda kortpoäng att delas ut till din motståndare och inte till dig, tillsammans med en 25-punkts underskuren bonus.

Om du till exempel knackar och poängen på dina döda kort lägger till 9 medan din motståndare placerar sina kort på bordet och får 2 poäng i döda kort, kommer han att ha gjort dig en undercut. Du kommer att tilldelas 7-poängskillnaden plus en 25-poängsbonus, vilket kommer att uppgå till 32 poäng.

Spela tills någon når 100 poäng. Återhandla korten och fortsätt spela omgångar tills en spelare når 100 poäng. Denna spelare kommer att tilldelas en 100-punkts bonus för det och sedan varje spelare kommer att få ytterligare 25 poäng för varje runda han eller hon har vunnit.

Om det finns en spelare som inte vinner någon runda, anses detta vara en shutout och vinnaren får en extra bonus på 100 poäng.

Spelaren som har det högsta antalet poäng vinner efter att ha gjort hela räkningen.

Del 4 Använda strategier för att vinna

  • Memorera de kort som kasseras. Du kan övervaka de kort som både du och din motståndare har kasserat. Detta kommer att informera dig om vad du inte ska ackumulera i dina grupperingar. Till exempel, om du har sett två kungar i skräphögen, bör du inte hålla kungarna i handen, eftersom de säkert kommer att sluta vara döda bokstäver.
  • Memorera korten din motståndare tar. Få en uppfattning om de kort som din motståndare tar från skräphögen. Detta kommer att ge dig en ledtråd om dina grupper och trappor. Om du ser honom ta ett par kort nummer 9, bör du inte utesluta korten i detta nummer i handen. Annars riskerar du att hjälpa dig.
  • Försök att bilda trappor snarare än grupper. Du kan lägga till kort i någon ände av sekvensen på en stege, medan du, om du bildar en trio, bara kan lägga till en korttyp till den. Du kommer också att vara mindre benägna att hitta den sista extra kort för en grupp än de två möjliga kort som kan läggas till en stege.
  • Knacka så snart som möjligt. Du kan inte knacka förrän dina döda kort poäng 10 eller mindre. Men så snart du når denna tröskel kan det vara lämpligt att göra det, för om du väntar för länge med tanken att du kommer att få en gin, kan du låta din motståndare komma dit först.
  • Mängden poäng bonus i gin varierar beroende på de olika versionerna av spelet. I vissa fall spelar människor med bonusar på 10 eller 20 poäng och inte 25 poäng. Det är möjligt att använda det nummer du vill ha, så länge det förblir konstant i alla rundor av spelet.
  • Du bör försöka få döda kort från lägsta möjliga nummer om du inte kan gruppera dem tillsammans. De ideala döda korten är ess och nummer 2 och 3.